Korai fejlesztés

Mi az a korai fejlesztés?

Amikor egy gyermek fejlődése eltér a vele egykorúakétól, korai fejlesztése van szükség. Ez a fajta foglalkozás közvetlenül támogatja a gyerekeket a fejlődés különböző területein, ami egyúttal a szülőket is segíti a mindennapokban. Mivel a csapatmunka különösen fontos a fejlődés sikerének érdekében, a korai fejlesztésben a gyermek és szülő együttműködése zajlik, belevonva különféle szakembereket.

Ki végzi a korai fejlesztést?

A tervszerűen felépített fejlesztő program hozzájárul a hátrányok leküzdéséhez, melynek részét képezi a gyógypedagógus általi gyógypedagógiai fejlesztés, logopédus, neurológus, gyógytestnevelő, valamint tanácsadás és terápiás szolgáltatás egyaránt része.

Mi a különbség a korai fejlesztés és a korai intervenció között?

Az intervenció már egyfajta beavatkozás, aminek nem csak a gyermek és a szülők és az a néhány szakember a része, hanem a család és a szűkebb, valamint tágabb környezet is részt vesz benne támogatásukkal. 0-5 éves korig alkalmazzák szakemberek kibővült körében: gyermekorvos, gyógypedagógus, pszichológus, gyógytornász, konduktor, integrációs szakember, mozgásterapeuta.

Kinek ajánlják a korai fejlesztést?

A megkésett beszédfejlődés, értelmi fejlődés elmaradása, mozgásprobléma okán, látás- vagy hallásprobléma, viselkedészavar és kapcsolati problémák esetén, amikor a szociális készségekben eltérés mutatkozik, illetve ha étkezéssel, alvással vagy a szobatisztasággal kapcsolatban mutatkoznak eltérések az azonos korúakhoz hasonlítva – korai fejlesztésre lehet szükség. Minél előbb észleli a szülő a problémát, annál előbb lehet megkezdeni a fejlesztést, ami a gyermek előnyére válik, hiszen annál nagyobb sikere lehet a fejlesztésnek!

Mi a célja?

A legfőbb cél a fejlesztéssel, hogy a lemaradást csökkenteni lehessen, melyhez azokat a készségeket fejlesztik, amelyekben elmaradást tapasztalnak a szakemberek. A foglalkozások segítik a gyermekek beilleszkedését mind a családba, mind a közösségbe. 

Mennyi idős kortól lehet elkezdeni?

Amennyiben azt a szakértői felülvizsgálat megerősíti, a korai fejlesztést a gyermek 5 éves koráig lehet igénybe venni, avagy 0-5 éves korig vehet részt a fejlesztésben az imént ismertetett formában. Ha betölti az 5 éves kort, akkor óvodai nevelésben vagy fejlesztő nevelésben vehet részt.

A 18 hónaposnál fiatalabb gyermekek esetében, a gyermek neurológus javaslatára minden további nélkül azonnal megkezdődhet a fejlesztés, ellenben a 18 hónaposnál idősebb gyerekeknél szükség van a szakértői vizsgálatra, valamint szakértői véleményre.

A konduktív nevelés mindig egyéni igények alapján történik, egy ilyen célra, tervszerűen felépített fejlesztőprogram segítségével, amely olyan jellegű megoldásokat foglal magába, mint a gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás, de tartalmaz terápiás szolgáltatásokat is, ahogyan a pszichológiai segítségnyújtást egyaránt.

A szülőknek, valamint a gyermekeik számára szükséges megoldások a mindennapokban könnyebbé
válhatnak a gyermek szükségleteinek megfelelő korai fejlesztő foglalkozásokkal. Ugyan első körben
azt kell szem előtt tartani, hogy minden gyermek eltérő fejlődésű, a mozgás és beszéd terén, az ezzel
kapcsolatos összes vonatkozó készségre rányomhatja bélyegét, ha elmarad a szükségszerű fejlesztés.
Annak érdekében, hogy ez ne történhessen meg, nagyon fontos a védőnői, orvosi látogatások során a
kornak megfelelő készségek felmérése.

Milyen módon lehet részesülni a korai fejlesztésben?

A védőnőn vagy gyermekorvoson keresztül, továbbá a bölcsődei gondozó, kisgyermek nevelő felé kell jelezni a problémát, de lehetőség van arra is, hogy a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálat által, illetve közvetlenül felkeresve a szakértői bizottságot igényeljék a részvételt.

Hogyan zajlik a vizsgálat?

Mint említettük, egy komplex vizsgálatra van szükség ahhoz, hogy a szakértők tágabb rálátást kaphassanak a helyzetre, ezáltal pontosabban megállapíthatják, hogy milyen típusú fejlesztésre szorul a gyerek. A vizsgálat lényegében úgy zajlik, hogy a gyermek játszik, eközben a felmérést végző szakemberek figyelik a mozgását, az érzékszervi működését, a kisgyermek reakcióit, valamint kapcsolatait. A szülő végig jelen van a speciális vizsgálatokon, ahol tesztekkel mérik fel, hogy van-e, illetve milyen jellegű a fejlődési elmaradás. A család igényeihez és lehetőségeihez mérten tesznek javaslatot és alakítják ki a fejlesztési tervet.

Fontos kiemelni, hogy a szülők a foglalkozás teljes időtartama alatt jelen vannak és aktívan részt vesznek a foglalkozásban – így haladva a legjobb úton a korai fejlesztés sikerességéhez.

Picture of MendMedical

MendMedical

Egészségközpont

Galéria

Kövess a Facebookon

Iratkozz fel hírlevelünkre

Egészségközpontunkban higéniai okokból az utcai lábbeli átvételére kérjük vendégeinket, melyhez mindenki számára biztosítunk papucsot. Amennyiben saját váltó lábbelit szeretne inkább használni, úgy kérjük hozzon magával.

Köszönjük együttműködését!