Korai fejlesztés
Mi az a korai fejlesztés?
Amikor egy gyermek fejlődése eltér a vele egykorúakétól, korai fejlesztése van szükség. Ez a fajta foglalkozás közvetlenül támogatja a gyerekeket a fejlődés különböző területein, ami egyúttal a szülőket is segíti a mindennapokban. Mivel a csapatmunka különösen fontos a fejlődés sikerének érdekében, a korai fejlesztésben a gyermek és szülő együttműködése zajlik, belevonva különféle szakembereket.
Ki végzi a korai fejlesztést?
A tervszerűen felépített fejlesztő program hozzájárul a hátrányok leküzdéséhez, melynek részét képezi a gyógypedagógus általi gyógypedagógiai fejlesztés, logopédus, neurológus, gyógytestnevelő, valamint tanácsadás és terápiás szolgáltatás egyaránt része.
Mi a különbség a korai fejlesztés és a korai intervenció között?
Az intervenció már egyfajta beavatkozás, aminek nem csak a gyermek és a szülők és az a néhány szakember a része, hanem a család és a szűkebb, valamint tágabb környezet is részt vesz benne támogatásukkal. 0-5 éves korig alkalmazzák szakemberek kibővült körében: gyermekorvos, gyógypedagógus, pszichológus, gyógytornász, konduktor, integrációs szakember, mozgásterapeuta.
Kinek ajánlják a korai fejlesztést?
A megkésett beszédfejlődés, értelmi fejlődés elmaradása, mozgásprobléma okán, látás- vagy hallásprobléma, viselkedészavar és kapcsolati problémák esetén, amikor a szociális készségekben eltérés mutatkozik, illetve ha étkezéssel, alvással vagy a szobatisztasággal kapcsolatban mutatkoznak eltérések az azonos korúakhoz hasonlítva – korai fejlesztésre lehet szükség. Minél előbb észleli a szülő a problémát, annál előbb lehet megkezdeni a fejlesztést, ami a gyermek előnyére válik, hiszen annál nagyobb sikere lehet a fejlesztésnek!
Mi a célja?
A legfőbb cél a fejlesztéssel, hogy a lemaradást csökkenteni lehessen, melyhez azokat a készségeket fejlesztik, amelyekben elmaradást tapasztalnak a szakemberek. A foglalkozások segítik a gyermekek beilleszkedését mind a családba, mind a közösségbe.

Mennyi idős kortól lehet elkezdeni?
Amennyiben azt a szakértői felülvizsgálat megerősíti, a korai fejlesztést a gyermek 5 éves koráig lehet igénybe venni, avagy 0-5 éves korig vehet részt a fejlesztésben az imént ismertetett formában. Ha betölti az 5 éves kort, akkor óvodai nevelésben vagy fejlesztő nevelésben vehet részt.
A 18 hónaposnál fiatalabb gyermekek esetében, a gyermek neurológus javaslatára minden további nélkül azonnal megkezdődhet a fejlesztés, ellenben a 18 hónaposnál idősebb gyerekeknél szükség van a szakértői vizsgálatra, valamint szakértői véleményre.
A konduktív nevelés mindig egyéni igények alapján történik, egy ilyen célra, tervszerűen felépített fejlesztőprogram segítségével, amely olyan jellegű megoldásokat foglal magába, mint a gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás, de tartalmaz terápiás szolgáltatásokat is, ahogyan a pszichológiai segítségnyújtást egyaránt.
A szülőknek, valamint a gyermekeik számára szükséges megoldások a mindennapokban könnyebbé
válhatnak a gyermek szükségleteinek megfelelő korai fejlesztő foglalkozásokkal. Ugyan első körben
azt kell szem előtt tartani, hogy minden gyermek eltérő fejlődésű, a mozgás és beszéd terén, az ezzel
kapcsolatos összes vonatkozó készségre rányomhatja bélyegét, ha elmarad a szükségszerű fejlesztés.
Annak érdekében, hogy ez ne történhessen meg, nagyon fontos a védőnői, orvosi látogatások során a
kornak megfelelő készségek felmérése.
Milyen módon lehet részesülni a korai fejlesztésben?
A védőnőn vagy gyermekorvoson keresztül, továbbá a bölcsődei gondozó, kisgyermek nevelő felé kell jelezni a problémát, de lehetőség van arra is, hogy a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálat által, illetve közvetlenül felkeresve a szakértői bizottságot igényeljék a részvételt.
Hogyan zajlik a vizsgálat?
Mint említettük, egy komplex vizsgálatra van szükség ahhoz, hogy a szakértők tágabb rálátást kaphassanak a helyzetre, ezáltal pontosabban megállapíthatják, hogy milyen típusú fejlesztésre szorul a gyerek. A vizsgálat lényegében úgy zajlik, hogy a gyermek játszik, eközben a felmérést végző szakemberek figyelik a mozgását, az érzékszervi működését, a kisgyermek reakcióit, valamint kapcsolatait. A szülő végig jelen van a speciális vizsgálatokon, ahol tesztekkel mérik fel, hogy van-e, illetve milyen jellegű a fejlődési elmaradás. A család igényeihez és lehetőségeihez mérten tesznek javaslatot és alakítják ki a fejlesztési tervet.
Fontos kiemelni, hogy a szülők a foglalkozás teljes időtartama alatt jelen vannak és aktívan részt vesznek a foglalkozásban – így haladva a legjobb úton a korai fejlesztés sikerességéhez.

MendMedical
Egészségközpont